A STEP 21 tanóra-diagnosztika
A STEP 21 modell a közoktatáson belül iskolafejlesztésre vagy éppen a tanítás minőségének megismerésére egyformán alkalmazható.A tanóra-diagnosztikai alkalmazás a modell 3×7 (21) társadalmilag releváns értékkritériumán alapul.Indikátorrendszere a következőképpen rétegződik:
- Társadalmilag releváns teljesítmény-értékelési kritériumok: arról szólnak, hogy összességében, akár laikusként is – milyennek tartjuk a pedagógust, az iskolát;
- Szakmailag releváns teljesítmény-ellenőrzési kritériumok: arról szólnak, hogy mi lenne az ideális, azaz, hogy a szakma szabályai szerint mit és hogyan kellene csinálnia a pedagógusnak, az iskolának;
- Iskolai szinten releváns teljesítménymutatók: arról szólnak, hogy ténylegesen mit várnak el a pedagógustól/ az iskolától – avagy, hogy mit tekintenek az adott iskolában Pedagógiai Program-azonosnak;
- Pedagógus-szinten releváns teljesítmény-indikátorok: arról szólnak, hogy tulajdonképpen mit tesz az adott pedagógus vagy iskola – azaz, hogy tulajdonképpen mi, hogyan történik a konkrét tanítási folyamatban.
Egy érzékletes példa
az indikátorrendszer felépülését illusztráló értékelő kijelentésre:
A pedagógus
- hatékonyan irányítja a tanórát: (társadalmi elvárás)
- adekvát tanulásszervezési eljárást alkalmaz (szakmai követelmény)
- differenciált csoportmunkában (iskolai norma)
- személyre szabottan segíti lemaradó tanítványai felzárkózását (egyéni teljesítmény)